Blog

De top 5 van grootste don'ts voor sollicitaties

Maandagochtend 10.21 uur, ik kijk op mijn horloge en op dat moment gaat de bel; de kandidaat voor het sollicitatiegesprek van 10.30 staat voor de deur. Fijn, denk ik, niet te laat en niet te vroeg. Heb ik mooi de tijd om haar te ontvangen en mijn laatste voorbereidingen te treffen voor het gesprek. Ondertussen ben ik naar de intercom gelopen; “Goedemorgen, Onze Leerkracht!”. “Goedemorgen”, hoor ik, “Lisanne hier, ik heb om half 11 een afspraak met Kelly”. “Hoi Lisanne, helemaal goed, kom maar naar boven”, antwoord ik. Ze klinkt nog steeds even enthousiast als toen ik haar eergisteren uitgebreid telefonisch had gesproken, denk ik en ik loop naar de trap om haar op te vangen. Goede eerste indruk, constateer ik gelijk wanneer ik haar zie en haar de hand schud. “Hoi, ik ben Lisanne”, stelt zij zich voor. Ik stel mijzelf ook voor en leid haar naar onze spreekruimte en bied haar iets te drinken aan. “Koffie, thee, water?” Zeg ik. “Een kopje thee zou heerlijk zijn” antwoordt Lisanne.

Ik zet de waterkoker aan, pak haar cv en mijn notities erbij, ik doe nog een laatste check op mijn voorbereidde punten en loop met de thee de spreekruimte binnen. “Zo”, zeg ik “welkom en fijn dat je er bent”. Ik begin mijn introductie en Lisanne knikt geïnteresseerd mee op mijn verhaal, waarna zij zichzelf ook introduceert. Dit begint veelbelovend, hoor ik mijzelf denken en aangezien ik veel in voetbaltermen denk, zet ik haar in gedachte op dat moment op een 1-0 voorsprong. Tijdens de introductie komen wij aan bij het onderwerp waarom zij aan het solliciteren is en waarom zij ook op de functie bij Onze Leerkracht heeft gesolliciteerd. Ik zie haar gezicht iets betrekken en ja hoor, daar kwam het.. Iets wat vaker voorkomt dan ik eigenlijk zou willen en eigenlijk ook zou moeten: “Help mij even”, zegt ze, “ik heb zoveel gesolliciteerd, ik weet echt even niet meer voor welke functie dit was..”. Mijn recruiters-hart stopt een klein moment met kloppen. Jeetje wat jammer, denk ik, na een snelle voorsprong zorgt deze bal á la Robin van Persie toch echt direct voor een 2-1 achterstand. Zal zij nog scoren in de rest van het gesprek? Laten wij het hopen! Het is ook niet makkelijk, solliciteren. Toch zijn er een aantal cruciale punten waar jij je van tevoren op kunt voorbereiden, waardoor je een stuk sterker jouw gesprek in gaat. Misschien denk je bij het lezen van de volgende punten; “Maar dat spreekt toch voor zich?”. Maar het komt toch nog vaker voor dan je denkt. Uit eigen ervaring daarom mijn eigen top 5, die jullie nóóit meer zullen vergeten na het lezen van deze blog.

1. Welke functie was dit ook alweer?

Een beetje pijnlijk he, die voorgaande anekdote? Toch is dit een reallife ervaring (met bedachte naam overigens) uit ons mooie assortiment aan verhalen, ook al zou je dat niet snel zeggen. Deze don’t staat dan ook op nummer 1, omdat het zo makkelijk te voorkomen is. Belangrijk? Bereid je simpelweg voor op je gesprek en neem hier ook even de tijd voor. Weet waar je op gesprek gaat; om welke organisatie het gaat (lees de website door), om welke functie het gaat (lees de vacature goed door en beantwoord voor jezelf al fictieve vragen over functie), met wie je het gesprek hebt (bedank het jaar 2018 voor LinkedIn!).

 

2. Kauwgum aan je gehemelte.

Na een keer zelf de fout te hebben gemaakt om, aangezien ik voorheen regelmatig kauwgom in mijn mond had, mijn kauwgom per ongeluk niet weg te hebben gegooid op het moment dat ik een sollicitatiegesprek inging, vergeet ik het nooit meer en probeer ik iedereen extra te behoeden haha! Je hebt het niet door en opeens zit je daar met het besef dat jouw kauwgom nog in je mond zit.. Stiekem aan je gehemelte plakken? In je wang stoppen in de hoop dat je er niet meer aankomt? Helaas, ik heb hem al gespot en het enige waar ik nog naar kan kijken en door ben afgeleid is dat kleine witte bolletje in jouw mond. Wel fijn voor de frisheid, maar nooit meer vergeten dus, die kauwgom! 

3. Te laat!

Niets is erger dan je gesprek te beginnen met een 1-0 achterstand, doordat je te laat komt. Zorg ervoor dat je weet hoe lang het rijden is, hoe lang je er met het OV over doet en ga op tijd van huis weg. Net zo belangrijk: je hebt in het verkeer en met het OV niet alles in de hand, later komen kan gebeuren. Máár laat het weten wanneer dit zo is. Zorg dat je de contactgegevens bij je hebt en bel of e-mail (of app desnoods, nogmaals dank voor het jaar 2018), dat je iets later bent. Dan zijn wij ook voorbereid en kunnen wij ons hier op instellen.

4. Jas aan, tas op schoot

Ja, echt waar, het is mij en ook mijn collega’s vaak genoeg gebeurd.. Je heet iemand welkom, wijst hem of haar een stoel en de kapstok, je komt terug met jouw documenten en je kopje thee, zit jouw sollicitant(e) nog met zijn of haar jas aan. Erg geïnteresseerd komt het niet over helaas. Heb je het koud? Dan wil ik altijd graag de kachel voor je aandoen, ik ben zelf ook geboren met de afwijking ‘koudbloedig’ te zijn 😊.

Help mij even”, zegt ze, “ik heb zoveel gesolliciteerd, ik weet echt even niet meer voor welke functie dit was. Mijn recruiters-hart stopt een klein moment met kloppen.


5. Minirok, decolleté en flipflops.

De mooiste creaties heb ik in de afgelopen jaren voorbij zien komen. Het valt ook meteen op, een outfit. En ik en mijn collega’s zeggen altijd; je hoeft niet in je mantelpak, want je bent een zorgverlener en geen advocaat. Maar er verzorgd uitzien is toch wel een grote must 😉. Niet te bloot, geen kattenharen en je komt al een heel eind, maar denk er altijd even over na!