Blog

Hoe geven we jongeren de liefde voor de Nederlandse taal terug?

Taal is alles. Je gebruikt taal in vriendschappen, op school, in je werk, bij het boodschappen doen en zelfs in je gedachten en dromen. In een wereld met lege speelpleintjes en een overvloed aan mobiele telefoons, drukt dit enorm op de ontwikkeling van een persoonlijke identiteit.

We hebben nooit geleerd om van onze taal te houden. We zijn er te bang voor. Op de middelbare school wordt taal geassocieerd met een monster. Een monster met twee scherpe klauwen: spelling en grammatica. Met al je regeltjes waar mensen flink tegenaan schoppen en tegelijkertijd houvast bieden. Maar letters hebben geen tanden en niet is zo vergevingsgezind als taal. De Nederlandse taal is zó mooi dat het onzeker maakt. Zonder de slimme ezelsbruggetjes van docent Jan begin je te wankelen.

Sterker nog, het lijkt te verdwijnen. De Vrije Universiteit in Amsterdam, de 2e beste van Nederland en de 57e ter wereld, besloot in 2019 om te stoppen met het aanbieden van de bacheloropleiding Nederlands. Daar staat tegenover, dat de bioscoopbezoeken in Nederland spectaculair zijn gegroeid. Niemand pakt meer een boek om de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon te ontdekken.

Onze Leerkracht is positief
Niets moet, alles mag. Dat is de gedachtegang van de loopbaanadviseurs bij Onze Leerkracht. De liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd. De verplichte leeslijst is funest voor het leesplezier. Het gaat om de liefde voor taal.

"Ik ontvang wekelijks motivatiebrieven en cv’s. Een typ- of taalfout is overkomelijk. In zo’n situatie geef ik de sollicitant graag een eerlijke kans!", aldus Melvin, Recruiter Onderwijs.

Spelmetafoor
De sleutel ligt bij praktijkgericht lesgeven. ‘Huh, kan dat met Nederlands?’ Jazeker! Het lezen van specifieke boeken moet vooral niet verplicht worden. Als hij of zij wél een boek leest, mogen zij een actieve werkvorm organiseren. Jongeren zien alles als een wedstrijd en kiezen automatisch voor de moeilijke gevallen. Dus vergeet hen vooral niet aan te moedigen. Van lesgeven naar coaching: intensief en efficiënt.

Een ex-leerling zal zich altijd herinneren: ‘Docent Jan keek mijn stukken na toen ik voor kruimels schreef, hij gaf praktijktips toen ik voor boterhammen schreef en nu ik enkel nog voor hele broden schrijf, is hij nog steeds mijn vangnet.’

Lief Nederlands, keer vandaag nog terug in onze harten.