Blog

Werkvormen voor een pakkende start van je les Nederlands

Leerlingen rennen de hele dag van lokaal naar lokaal en moeten ook nog eens presteren. Dit geldt evenmin voor jou, als docent. Af en toe een oplaadmoment, even iets anders voor jezelf, om je gedachten te verzetten is dan fijn. Hoe kun je die behoefte aan ‘even iets anders’ gebruiken in de klas?

Onze collega Saloa, Team Coördinator Recruitment bij Onze Leerkracht, onthult haar eigen advies: "Net als bij een sollicitatiegesprek, heb je als docent één moment om jouw persoonlijke visitekaartje af te geven. Een gemeende handdruk of een boks als groet, in combinatie met oogcontact, doet al wonderen. Maar een filmpje of een pakkende foto op het digibord is ongeëvenaard. Zo kan je weer een leerjaar vooruit."

Na dit advies zoomen we verder in op onze doelgroep. De Onze Leerkracht-tips kun je invullen met een vakgerelateerd onderwerp, of juist niet. Dat ligt aan het doel. De les op een verfrissende manier beginnen, zorgt namelijk voor gerichte aandacht van de klas.

1. Teasers afstemmen op je doelgroep

Een teaser is een boodschap die geen informatie bevat maar bedoeld is om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Vergelijk de volgende zinnen:

‘Vandaag leer je een instructie schrijven. Zo stuur je personeel aan als je later rijk bent.’

‘Vandaag leer je een instructie schrijven. Sla je boek open op pagina 40.’

Test jezelf. Bij welke zin krijg jij een glimlach op je gezicht?

2. Start je les met iets moois of leuks om naar te kijken

Er zijn allerlei websites die een foto van de dag hebben. Daarmee heb je genoeg moois, bizars en interessants om naar te kijken en je over te verbazen. Toon je leerlingen bijvoorbeeld de bijzondere foto’s van de dag van een nieuwssite. Weten ze waar ze naar kijken?

Filmpje
Waarom niet even ontspannen met het kijken naar een filmpje? Op Facebook en YouTube zie je vast elke dag veel grappige filmpjes voorbijkomen. Waarom zou je ze niet in je les gebruiken? De meeste filmpjes duren niet langer dan drie minuten. Even lachen met z’n allen is een goede start van de les!

3. Verpak en verras

Maak je les geheimzinnig, neem een doos mee de les in met daarin iets wat met de les te maken heeft. Wat kan het zijn? Laat leerlingen bijvoorbeeld raden door gesloten vragen te stellen (net als in het spel Wie ben ik?) en geef eventueel hints.