Blog

Daag leerlingen uit met de Tongbreker Challenge!

Als je docent in het voortgezet onderwijs bent, wil je dat leerlingen betrokken zijn bij de lessen die je geeft. Je wilt ze uitdagen en ervoor zorgen dat ze leren leuk vinden en het beste uit zichzelf halen. Elke dag les uit de voorgeschreven methode voor een bepaald vak en oefeningen in een werkschrift, brengen niet altijd wat je zou willen.

De vraag: ‘wat is mijn talent en waar ben ik goed in?’ is op jonge leeftijd moeilijk te beantwoorden. Dit balletje wordt vaak opgegooid. Bij ouders blijkt sterk het gevoel dat zij, hetzij door de leerkracht, hetzij door een specialist, het talent van hun kind bevestigd willen zien. Het voelt als gedwongen worden om in je kaarten te kijken. Als docent, kun je hier aan bijdragen door leerlingen uit te dagen.

Dit kan met behulp van ‘tongbrekers’. Dit zijn woorden die we vooraf eerst met de ogen duidelijk waarnemen, maar die we met moeite even duidelijk over onze lippen krijgen.

Probeer het maar eens in de les. De vele tongbrekers vormen een echte uitdaging en staan garant voor hilarische versprekingen. Onze Leerkracht heeft in de onderstaande zinnen moeilijke Nederlandse woorden verborgen, waarover vele mensen struiken. Durf jij de leerlingen uit te dagen om deze zinnen in snel tempo uit te spreken?

1. Ik heb meer aandacht voor de fysionomie van Sabine Lippe-Biesterfeld van Vollenhoven dan voor haar meteorologische kennis.

2. Soms vraag ik me af of bij Tom van der Borch tot Verwolde van Vorden het niveau van testosteron en cholesterol wel in orde is.

3. Wanneer speelt Prins Maurits van Oranje-Nassau, Van Vollenhoven zichzelf? Of verkeert hij in een identiteitscrisis?

4. Misschien heeft ze psychologische of psychiatrische hulp nodig?

5. Maggie Kreukniet zou nog meer uitstraling hebben als je haar in aluminiumfolie wikkelt.

6. Als ik naar Piet Miljoen kijk, moet iemand me dringend defibrilleren.

7. Clara Kleymans is maar pas in het geheim getrouwd of ze werd al gespot bij de gynaecoloog.

8. Josje Hoezoo geeft weinig blijk van loyaliteit tegenover haar K3-vriendinnen.

9. Ik sta erg sceptisch tegenover de geloofwaardigheid van een programma als ‘Goede Tijden, Slechte Tijden.

10. Philippe Naaktgeboren heeft zijn gevoel voor humor en ernst perfect geëquilibreerd.

Nu de rollen omdraaien. Geef zelf het goede voorbeeld!

Talentscout
Een goede docent maakt een verbinding tussen zijn vak en de praktijk. Bedenk dus een aantal functiegroepen naar aanleiding van de score, waarmee kinderen tijdens het avondeten kunnen vertellen waar hun talent ligt. Eigenlijk ben je een talentscout, die zich richt op talentherkenning en talentontplooiing. Wil je een bijdrage leveren, maar weet je niet zo goed hoe? Maak vandaag kennis met Onze Leerkracht. Wij geven alle ruimte, om in een bezonnen sfeer, jouw passie over te brengen op leerlingen.