Blog

Een terugblik op digitaal onderwijs: studeren op maat kán

Met de komst van de coronacrisis, slaagden onderwijsinstellingen, na jarenlange pogingen tot vernieuwing, er binnen een paar dagen in om een digitale infrastructuur aan te leggen. Onderwijs op afstand moet, dus het kan.

Deze crisis laat zien hoe groot de innovatiekracht van het onderwijs is. Het dwingt het onderwijs om samen de technieken voor afstandsonderwijs werkend en toegankelijk te maken. Docenten en bestuurders uit het hoger onderwijs vlogen de uitdaging om afstandsonderwijs te realiseren met toewijding en creativiteit aan.  

Theorielessen
De lessen waarin de docenten theorie uitleggen of feedback geven, zijn online uitstekend te doen. Een online brainstormbord is een goede oplossing. Dit hebben de docenten veelvuldig gebruikt. Het idee is om twee klassen, bijvoorbeeld met 50 studenten in totaal, samen te gooien en daarmee aan de slag te laten gaan.

Er gaat veel goed: de studenten zijn nog steeds even creatief, zij laten elkaar vaker uitpraten en gebruiken de verschillende chatfuncties voor vragen en opmerkingen.

Extra structuur bieden

De structuur tijdens corona is belangrijk. Veel docenten zijn dichtbij de werkelijkheid gebleven. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: les volgens vaste roosters, in een online klaslokaal en een gezamenlijke start van de les.

Rondje door de klas
Ook de lessen zelf behouden vertrouwde elementen. Voor de camera aangeven wat de bedoeling is en waar de leerlingen de instructie en het lesmateriaal kunnen vinden. Het komt méér aan op zelfstudie. De leerling op ontdekkingstocht en de docent op de achtergrond. Zelf blijf je bereikbaar, zodat leerlingen kunnen terugkomen met een vraag.

Digitaal onderwijs. Het blijft een vak én ervaring apart.