Blog

De 10 beste LinkedIn tips voor (interim) professionals

Een sterk en compleet LinkedIn-cv wordt steeds belangrijker. Het is je visitekaartje en kan hét verschil maken in de zoektocht naar een nieuwe detacheringsopdracht. Onze Leerkracht geeft jou, als professional, tips voor een opvallend LinkedIn profiel. Verbeter zo je online cv en zet jezelf in de schijnwerpers.

1. Kies een goede foto
Wellicht een inkoppertje, maar toch handig om aandacht aan te besteden. Een profielfoto is het belangrijkste onderdeel om je huidige LinkedIn profiel te verbeteren. Een onscherpe foto zorgt voor ergernis. Dit wekt (misschien geheel onterecht) de indruk dat je er niet zo veel waarde aan hecht. Als je lacht op een foto kom je toegankelijk over en word je wellicht wél benaderd voor die ene droombaan!

Plaats een professionele portretfoto in de headline. Kies vervolgens een relevante, zakelijk headerbeeld (de grote afbeelding op de achtergrond). Bij Onze Leerkracht gebruiken we daar een standaardafbeelding voor.


2. Val op met een goede kopregel
LinkedIn zet in de kopregel (professional headline) standaard je laatste functie neer. Vermeld dat je op interimbasis werkt, en vul in voor welke opdrachtgever en welke detacheerder je werkt. Ben je binnenkort beschikbaar? Zet dit dan in je headline.

Bijvoorbeeld: Beschikbaar vanaf september voor een nieuwe opdracht – interim docent Aardrijkskunde

De headline kun je ook zelf aanpassen naar iets unieks. Dat is een handige manier om meteen de juiste informatie te laten zien. Je headline wordt namelijk niet alleen overal op LinkedIn getoond, maar ook overgenomen door Google. Daarnaast heb je ook een opvallend LinkedIn profiel door één of twee van de tien meest gevonden eigenschappen te vermelden in de kopregel:

1. Gespecialiseerd
2. Leiderschap
3. Gefocust
4. Strategisch
5. Ervaren
6. Expert
7. Gepassioneerd
8. Verantwoordelijk
9. Generalist
10. Innovatief

Tip: Zet nooit je contactgegevens in de headline. Als je je telefoonnummer, e- mailadres, website of andere contactgegevens in de header zet, kan LinkedIn je hiervoor straffen. LinkedIn kan in dit geval jouw account blokkeren.

3. Maak het persoonlijk
Deel alles wat jouw werk leuk maakt. Maak goede, duidelijke en opvallende foto’s op je werkplek waarin goed zichtbaar is wat er gebeurd. Foto’s die mensen laten stoppen met scrollen op hun LinkedIn-tijdlijn. Deel deze foto’s als post op LinkedIn met een tekst die uitlegt wat er in de foto gebeurd, wat er is georganiseerd, waarom en wat jouw bijdrage is geweest.

Tip: Personaliseer je LinkedIn-url
Dat doe je via Account & Settings > Privacy & Settings > Edit your public profile. Vergroot de kans dat je goed gevonden wordt met een persoonlijke url. Bijvoorbeeld: nl.linkedin.com/nl/mariekevandersteen.

4. Schrijf werkervaring uit
Beperk je niet tot de naam van je opdracht- of werkgever: vertel vooral wat je precies hebt bereikt voor het project of bedrijf. Leg in 500 woorden uit wat je precies hebt gedaan. Voeg bij de functietitel toe dat het gaat om een interimopdracht: zo voorkom je dat je een ‘job-hopper’ lijkt. Laat ook zien via welke detacheerder je op de opdracht zit.

Voorbeeld:
- Titel bij werkervaring: Interim onderwijs professional (via Onze Leerkracht).
- Wat waren je verantwoordelijkheden?
- Belangrijk project dat je hebt geleid
- Wat heb jij voor de school betekent? Je kunt denken aan het introduceren van een schoolapp tijdens de coronaperiode.
- Waarin blinkt de school uit?

5. Licht belangrijke projecten uit
Heb je onlangs aan een project gewerkt waarin je een bijdrage hebt geleverd met je expertise of waar je trots op bent? Laat dit project extra opvallen door dit apart bovenaan aan je LinkedIn-profiel toe te voegen:


6. Netwerken, netwerken, netwerken
Misschien wel het allerbelangrijkste én de reden van een zakelijk platform als LinkedIn: netwerken! Deel nieuwsartikelen en onderzoeken die je interessant vindt op jouw profiel. Ook is het reageren op content van anderen een goede manier om te netwerken. Feliciteer een oud-collega met de nieuwe baan, deel een mijlpaal van de organisatie waar je werkt of reageer op een oproep van een connectie. Hierdoor laat je zien dat jij actief bezig bent en de ontwikkelingen van jouw vakgebied op de voet volgt. De eerste stap is het volgen van de Linkedin-pagina van Onze Leerkracht.

7. Laat aanbevelingen schrijven
Vraag voor elke opdracht aan je opdrachtgever en directe collega’s een aanbeveling te schrijven. Dat is sowieso goede feedback over je werk waar je veel van kunt leren. En je netwerk weet wat je hebt gepresteerd. Je vergroot je kans op het ontvangen van een aanbeveling, door deze te vragen als je nog op opdracht zit. Zet bijvoorbeeld een maand voordat je vertrekt dit verzoek uit, dan heb je ook tijd voor een reminder.

Wanneer heb jij voor het laatst een aanbeveling voor iemand geschreven? Schrijf ook aanbevelingen voor collega’s die je waardeert. Op deze manier investeer je in je netwerk.

8. Wees bereikbaar
Vul je contactgegevens in op je LinkedIn profiel, zoals je website, telefoonnummer, e-mailadres, Twitter etc. Dat maakt de drempel laag om contact met je op te nemen. Opdrachtgevers kunnen je hierdoor gemakkelijk benaderen voor nieuwe opdrachten.

9. Voeg maximaal 50 skills toe
Je kunt maximaal 50 skills toevoegen, maar beperk je tot de meest relevante skills in je vakgebied. Ga in je profielpagina naar 'Vaardigheden en Onderschrijvingen’, klik op 'toevoegen’. Een goed voorbeeld van een skill zijn goede communicatieve vaardigheden of een ambitieuze instelling.

Ontvang ‘onderschrijvingen’ door deze te geven aan collega’s in je netwerk. Je kunt collega’s onderschrijven waarmee je hebt samenwerkt. De kans is groot dat je een onderschrijving terugkrijgt.

10. Stel zoekmelding in
Ben je als professional op zoek naar een baan in het onderwijs? Stel dan een zoekmelding in op Onze Leerkracht. Dit doe je door in het menu te kiezen voor 'vacatures'. Vervolgens kun je via de knop 'vacaturemeldingen' jouw voorkeuren aangeven. Dan word je direct op de hoogte gehouden van de laatste vacatures.

De perfecte match voor opdrachtgever en professional! Tot hoever ga jij?