Vlog

5 tips tegen examenstress

Voor sommigen pas geleden, voor sommigen al (heel) lang geleden en voor de examenklassen van dit jaar is het aan de orde van de dag! Eindexamens; toch iets wat iedereen zich voor altijd bij zal blijven. Het leren met mooi weer, het samen met je klasgenoten ezelsbruggetjes maken voor lastige vragen, de oefenexamens, maar vooral; de ongelofelijk spanning die het met zich meebracht. Je hebt er je hele middelbare school naartoe gewerkt en nu is het erop of eronder.. Geen weg meer terug! Ik zie mijzelf nog staan voor de ingang van het gymlokaal; ik kon niet meer slikken, ik was bang dat ik in 1 minuut ineens alles zou vergeten van wat ik daarvoor heb geleerd en ‘wat nou al ik nergens antwoord op weet?!’. Spanning onder controle houden is waarschijnlijk een van de moeilijkste dingen die er bestaat, maar wel heel belangrijk! Hierbij willen wij alle bikkels toch een hart onder de riem steken met 5 tips om beter je eindexamens in te gaan: 

1. Slaap kindje slaap!

Volgens mij wanneer je een leerling of student vraagt wat hij het liefste doet, is het slapen! De eerste tip van de vijf moet de meeste dan ook als muziek in de oren klinken. Maar zonder dollen, een goed slaapritme is onwijs belangrijk wanneer je jouw hersens goed wilt gebruiken. Zorg ervoor dat je de komende dagen zoveel mogelijk om dezelfde tijd gaat slapen en weer wakker wordt. Máár, dat betekent dus niet dat je om 3 uur naar bed kunt gaan en om 7 uur weer op kan staan, nee; zorg ervoor dat je echt 8 uur slaap pakt. Op deze manier komen je hersen het best tot zijn recht en zullen zij je echt niet in de steek laten wanneer je (met goed leren) in je examen zit.

2. Máaaaaaam, ik kan mijn rekenmachine niet vinden!

Je wordt ruim op tijd wakker en uiteindelijk moet je toch op het laatst weer haasten.. We hebben er helaas allemaal last van. Je haast, je pakt snel je spullen en dan blijkt het dat je helft van wat je nodig hebt niet kunt vinden. Niet handig wanneer je een examendag op deze manier begint, zeker niet voor je stresslevel. Wat voor mij het allerbeste werkt? Je spullen van te voren klaarzetten. Het klinkt misschien kinderachtig en cliché, maar het scheelt zoveel stress! Er is toch niks ergers dan op de dag van je wiskunde examen, net voordat je weggaat je rekenmachine niet kunnen vinden?! Zet alles de avond ervoor gewoon netjes klaar, scheelt een hoop.

3. Het schema der wonderen

Het is mij zelf gelukkig nooit overkomen, maar ik heb klasgenoten wel eens een flinke zenuwinzinking zien krijgen, nadat zij erachter kwamen toch een andere toets te hebben. Wel heb ik ooit een berichtje gekregen van een klasgenootje: “Waar ben jij?” Waarop ik antwoorde dat ik thuis aan het leren was voor de toets van morgen. Hierop volgde een van de grootste paniekaanvallen uit mijn leven: “Maar die toets is vandaag, niet morgen.. Ojee..”. Ojee was het grootste understatement van het jaar, dit zal mij nooit meer overkomen! Tip van de dag daarom: zorg altijd dat je een goed en overzichtelijk schema hebt van je examens (misschien wel op papier en in je telefoon), zodat je altijd zicht hebt op je planning en op het juiste moment, op de juiste plek bent.

 

4. Zonnebril en chill

Er zijn altijd twee soorten personen als het op leren aankomt: 1. Denkt dat hij of zij nooit genoeg heeft geleerd en 2. gaat op het laatste moment nog alles erin stampen. Voor beide personen is dit een bruikbare tip, want 1. Moet weten dat het echt heel goed is voor je kwaliteit van leren en 2. Moet weten dat ook wanneer je op tijd begint met leren, er echt wel tijd is om even te ontspannen. Het is vooral belangrijk om je hersens af en toe rust te geven en tegelijkertijd stof te herhalen wanneer je op meerdere momenten leert. Wat ik zelf altijd deed? Mijzelf belonen: “Als ik deze rij met woordjes ken, mag ik 15 minuten in de zon liggen” of “wanneer ik deze bladzijde heb gelezen, mag ik een chocolaatje”. Terwijl ik natuurlijk prima tegen mijzelf in kon gaan, hielp dit altijd perfect!


5. Eten is leven

Dit vond ik dus zelf echt de beste tip om mee af te sluiten, want ik bedoel, je zou toch op ieder moment van de dag willen en kunnen eten? Zeker toen ik op de middelbare school zat, at ik de hele dag alsof ik de drie weken ervoor niks te eten had gehad! Maar goed, zeker ook voor je spanningslevel is dit een gouden tip. Eet tijdens je leerperiode en je examens zelf regelmatig, genoeg en vooral ook gezond (genoeg vitaminen!). Je energie, maar ook zeker je gemoedstoestand en je emoties zijn beter onder controle wanneer je goed gegeten hebt. Sla geen maaltijden over en zorg ook zeker voor een goed ontbijt. Er zijn vervelendere tips toch!?

Het team van Onze Leerkracht wenst iedereen enorm veel succes met de examens en hopen dat jullie iets aan deze tips hebben. Zet hem op!